SLOVENSKÝ JAZYK PRE 5. ROČNÍK – 2. DIEL
Pracovná učebnica pre žiakov 5. ročníka základných škôl.

Pracovná učebnica pre žiakov 5. ročníka základných škôl.
- Dostupnosť: Na sklade
- ISBN: 978-80-8280-208-8
Pracovná učebnica Slovenský jazyk pre 5. ročník je prvým dielom série učebníc slovenského jazyka pre žiakov 5. – 9. ročníka základnej školy. Svojím originálnym a inovatívnym spracovaním nahliada na učivo z pohľadu detí s rozličnými typmi tvorivosti, inteligencie, schopností a záujmov. Tie vystupujú v úlohe sprievodcov jednotlivými kapitolami prvého a druhého dielu učebnice, čím sa učenie materinského jazyka stáva pre žiakov atraktívnym, motivujúcim a zábavným.
Pracovná učebnica spracúva aktuálne témy zo života detí, prináša rôznorodé spoločenské otázky, témy týkajúce sa poznania Slovenska, ale aj otázky narúšajúce spoločenské a kultúrne stereotypy (rodové, vekové, etnické). Pracovná učebnica v sebe integruje rôznorodé úlohy, didaktické hry a motivačné texty, riešením ktorých sa žiaci učia požadované fakty, objavujú zákonitosti, nadobúdajú očakávané zručnosti smerujúce k vytváraniu vlastných textov a rozvoju kritického myslenia. Učebné texty majú aj výchovný rozmer, rozvíjajú empatiu, altruizmus, akceptáciu rozmanitosti ľudí, ich názorov a správania. Úlohy sú formulované na rôznych kognitívnych úrovniach, posilňujú žiakovu zodpovednosť za vlastné učenie sa a motiváciu.
„Autorkám sa podarilo skĺbiť požadovaný obsah stanovený v Štátnom vzdelávacom programe so spôsobmi učenia sa žiakov, ktoré vychádzajú z ich bežného života, zároveň využívajú záujem mladých ľudí o technológie s cieľom naučiť ich vyhľadať rôzne informácie, kriticky myslieť, vyjadriť svoj názor a prezentovať svoje stanovisko. Autorky sa nevyhýbajú ani tradičným zadaniam, napr. písanie diktátu, ale väčšina úloh smeruje u žiakov k metakognícii a autoregulácii vlastného učenia sa.“ (PaedDr. Jana Tomášková, PhD., lektorka publikácie)
Koncepcia pracovnej učebnice Slovenský jazyk pre 5. ročník:
- podporuje autentické učenie sa, prepája teoretické poznatky s reálnym životom,
- necháva priestor na aktívne vyvodzovanie a systematizovanie poznatkov,
- ponúka rôznorodé texty na rozvoj čitateľských zručností,
- dáva možnosť vyhľadávať informácie, pracovať so zdrojmi, kriticky myslieť,
- obsahuje rôznorodé úlohy formulované na rôznych kognitívnych úrovniach,
- integruje prvky hry ako prostriedok motivácie a radosti z procesu učenia sa...
Pracovná učebnica Slovenský jazyk pre 5. ročník integruje prvky modernej a tradičnej didaktiky overené pedagogickou praxou autoriek. Spolu s metodickou príručkou tak predstavuje didaktický prostriedok, ktorý sa svojím jedinečným spracovaním môže stať významným „spoločníkom“ žiaka v procese učenia sa a zároveň môže byť pre učiteľa vítaným zdrojom žiakovej facilitácie. Z obsahového hľadiska učebnica úplne zodpovedá požiadavkám Štátneho vzdelávacieho programu, a to vo výbere tém, ale aj v zdôrazňovaní komunikačno-poznávacieho modelu výučby materinského jazyka.
Ďalšie informácie | |
Počet strán | 106 |
Formát | A4 |
Typ produktu | pracovná učebnica |
Jazyk | slovenský |
Editorky:
prof. PaedDr. Jana Kesselová, CSc. – profesorka v odbore slovenský jazyk a literatúra, FF Prešovská univerzita, Prešov
PaedDr. Jana Tomášková, PhD. – metodička (občianska náuka, slovenský jazyk a literatúra), NIVaM, Žilina
Autorky:
Mgr. Monika Andrejčáková, PhD. – učiteľka slovenského jazyka a literatúry na 2. stupni ZŠ, Súkromná ZŠ v Senci
Mgr. Iveta Barková – riaditeľka Súkromnej ZŠ v Senci, učiteľka SJL a DEJ na II. stupni ZŠ, víťazka súťaže Učiteľ Slovenska za rok 2020, nominovaná na Global Teacher Prize 2021 (nominácia 50 najlepších učiteľov sveta).
PhDr. Katarína Hincová, PhD. – vysokoškolská pedagogička, metodička v odbore slovenský jazyk a literatúra, FF UCM Trnava, autorka učebných materiálov na slovenský jazyk pre ZŠ a SŠ
PROFILY PROTAGONISTOV
POĎME SA ROZPRÁVAŤ
ALEX
ZVUKOVÉ VLASTNOSTI REČI SLOVO/SLABIKA/HLÁSKA/ZNELOSŤ/NEZNELOSŤ
SPLÝVAVÁ/VIAZANÁ VÝSLOVNOSŤ/SPODOBOVANIE
TEMPO REČI/PAUZA/PRESTÁVKA
INTERVIEW/CIELENÝ ROZHOVOR
SILA HLASU/SLOVOSLED/DÔRAZ
DEBATA
SLOVNÝ PRÍZVUK
DISKUSIA
ZVUKOVÉ VLASTNOSTI REČI – ZHRNUTIE
VIEME ČÍTAŤ ?
DÁVID
PÍSANÝ A HOVORENÝ TEXT
VECNÝ TEXT/KĽÚČOVÉ SLOVÁ
POZNÁMKY A KONSPEKT
UMELECKÝ TEXT/ TÉMA/HLAVNÁ MYŠLIENKA
ČO VIEME O TEXTOCH, KTORÉ ČÍTAME – ZHRNUTIE
MÔJ PESTROFAREBNÝ SVET
ERIKA
PRÍDAVNÉ MENÁ
ROZPRÁVANIE
ROZDELENIE PRÍDAVNÝCH MIEN/AKOSTNÉ A VZŤAHOVÉ
SKLOŇOVANIE AKOSTNÝCH A VZŤAHOVÝCH PRÍDAVNÝCH MIEN
ROZPRÁVANIE S PRVKAMI OPISU
STUPŇOVANIE AKOSTNÝCH PRÍDAVNÝCH MIEN
PRÍDAVNÉ MENÁ – ZHRNUTIE