V odborných školách nemajú záujem učiť ľudia z praxe. Doplatiť na to môžu žiaci.


Na žiadané odbory môžu preto riaditelia prijímať len zlomok záujemcov. Majstrov odborného výcviku odrádza nízky plat a tiež to, že si musia doplniť pedagogické vzdelanie.

Odborná škola remesiel v Bratislave môže na niektoré odbory zobrať namiesto 40 žiakov len časť z nich. Školákov totiž nemá kto učiť.

"Počet záujemcov napr. v oboru technik energetických zariadení budov stúpa. Nedokážeme zohnať troch majstrov a v tom prípade budeme musieť otvoriť skupinu s 12 žiakmi," povedal Peter Čordáš, riaditeľ SOŠ technológie a remesiel v Bratislave .

Do začiatku nového školského roka síce zostáva asi polrok, no riaditelia s hľadaním majstrov už začali. Najmä u zamestnávateľov.

"Na portáli edujob.sk je zverejnených 33 pracovných ponúk z 22 škôl, záujem zo strany uchádzačov nie je, pretože v priemere na jednu takúto pracovnú ponuku reagujú iba traja ľudia," konštatuje Ľubica Melcerová, PR manažérka, Alma Career Slovakia.

Ak aj na školu prídu, po niekoľkých mesiacoch si to rozmyslia.

Odrádza ich aj nízky plat. Majster, ktorý príde do školy, má mzdu rovnakú ako učiteľka v škôlke, teda 938 EUR v hrubom. Ak má napr. 20-ročnú prax a pedagogické vzdelanie 1.122 EUR v hrubom.

Odborári vidia problém aj v úväzkoch zamestnancov.

"Sú v rozsahu 24-35 hodín týždenne. A poviem takto jednoducho, či učím 24 hodín alebo či učím 35 hodín, mám stále rovnaký plat. Majstr odborného výcviku nemôže prakticky mať nadčasovú hodinu. A toto my kritizujeme a sme navrhovali znížiť tento limit týchto úväzkov. Náš návrh bol v rozsahu 24-30 hodín," vysvetľuje Pavel ONDEK, predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy.

Odborári hovoria, že rezort školstva o týchto návrhoch už rokuje. Dodávajú, že ak si škola chce udržať dobrého majstra, môže tak urobiť cez osobný príplatok a to až do výšky jeho tarifného platu. 

 

Zdroj: Emília Tóth Lengyelová, RTVS.