DEJEPIS – METODICKÁ PRÍRUČKA PRE UČITEĽA
AKCIA: METODIKA ZADARMO * Metodická príručka pre učiteľov dejepisu v 9. ročníku základnej školy. Prináša témy na diskusiu a námety na aktivity na prácu so žiakmi pre učiteľov dejepisu, ale aj etickej výchovy a občianskej náuky.
AKCIA: METODIKA ZADARMO * Metodická príručka pre učiteľov dejepisu v 9. ročníku základnej školy. Prináša témy na diskusiu a námety na aktivity na prácu so žiakmi pre učiteľov dejepisu, ale aj etickej výchovy a občianskej náuky.
- Dostupnosť: Na sklade
- ISBN: 978-80-8140-283-8
AKCIA METODIKA ZADARMO: Tento titul získate ZADARMO po zakúpení jedného kusu pracovného zošita Dejepis pre 9. ročník ZŠ.
* Podmienkou je vloženie pracovného zošita aj metodickej príručky do košíka (cena za metodickú príručku sa v košíku upraví na 0 eur)
Predstavuje jedinečnú pomôcku pre učiteľa:
- prináša mu podporné texty a témy na diskusiu so žiakmi, príklady na činnosti/aktivity, úlohy pre žiakov,
- pomáha pri precvičovaní/upevňovaní učiva z dejepisu.
Metodická príručka pre učiteľov vznikla ako reakcia na zmenu rámcového učebného plánu pre ZŠ, kedy má byť od 1. septembra 2017 pridaná 1 hodina dejepisu v 9. ročníku v ZŠ, ktorá má byť zameraná na diskusiu (učiteľ - žiaci) najmä na témy: Demokracia, Tolerancia, Vlastenectvo, Sloboda, Anarchia, Dialóg, Riešenie konfliktov, Nacizmus, Komunizmus, Migrácia, Radikalizácia ...
Učiteľom sa tak do rúk dostáva pomôcka, ktorá na trhu už dlho absentovala.
Celkový zámer metodickej príručky je prispieť aj k úvahám o citlivých témach, ktoré sa týkajú každého z nás. Ako udržať a rozvíjať demokratické hodnoty, ako zabezpečiť prevenciu extrémizmu a radikalizácie mládeže, ako posilňovať toleranciu, odolnosť voči mediálnej manipulácii, ako mládež viesť k slobode a zodpovednosti.
K 12 základným témam, ktoré možno využiť počas 30 vyučovacích hodín, je v príručke opísaných 35 väčších praktických cvičení, každé pre rozsah jednej vyučovacej hodiny. Učiteľ si teda vyberá, ktoré z nich najlepšie zodpovedajú výchovnému cieľu, technickým možnostiam a potrebám žiakov. Nie je nutné dodržať poradie tém či jednotlivých učebných hodín v rámci každej témy. Poradie či počet použitých cvičení z každej témy je na rozhodnutí učiteľa.
Pri každom cvičení je vysvetlený postup s možnými modifikáciami, referencia k témam z dejepisu, presné inštrukcie a pracovné listy, ktoré sa nachádzajú aj v pracovnom zošite pre žiaka, ktorý nadväzuje na túto metodickú príručku. Cvičenia predpokladajú aktívny, participatívny prístup. Sú doplnkom ku klasickému vyučovaniu v súlade s učebnými plánmi. Nie sú postavené na klasickej prednáške a diktovaní faktov. Od učiteľa a žiakov sa očakáva tvorivosť a zaujatie. Cvičenia sú zostavené tak, aby si žiaci osvojovali poznatky a zručnosti hravou formou, vďaka diskusiám a hraniu rolí v menších podskupinách. V učení sa výrazne využívajú videá (žiaci sú alebo diskutujúcimi divákmi, alebo ich tvorcami), práca s fotografiami, hudbou, analýzou mediálnych textov. Rola učiteľa je tu skôr facilitačná.
Ďalšie informácie | |
Počet strán | 110 |
Formát | A4 – kniha v PDF formáte |
Jazyk | slovenský |
Editor: Mgr. Jana Bohunická
Autori:
PhDr. Dušan Ondrušek, PhD.
Mgr. Zuzana Fialová, PhD.
Mgr. Zdeněk Brom (spoluautor 9. kapitoly)
PhDr. Dušan Ondrušek, PhD. – založil a vyše 20 rokov viedol organizáciu PDCS, o. z. (Partners for Democratic Change Slovakia). Pôvodným vzdelaním a praxou je psychológ. Trénersky, konzultačne a publikačne sa zameriava na oblasť alternatívnych spôsobov riešenia konfliktov a otázky spolupráce a dialógu, ako tréner a facilitátor doteraz pôsobil vo viac ako 40 krajinách. Je autorom a spoluautorom viacerých kníh a odborných článkov o participatívnom učení, hlavne pre učiteľov a študentov napr. publikácie „Tolerancia hrou", „Hodnotové strety hrou", „Čítanka pre neziskové organizácie", „Konflikt, zmierovanie, zmierovacie rady", „Tréning? Tréning".
Mgr. Zuzana Fialová, PhD. – Už 25 rokov sa venuje problematike menšín, ľudských práv, a konfliktov v kontexte medzinárodného rozvoja. Je spoluautorkou viacerých výskumov na tému extrémizmu a nacionalizmu, ako aj rozvoja občianskej spoločnosti. Učeniu a trénovaniu sa venuje od r. 1997, je autorkou vzdelávacích programov o ľudských právach a demokracii pre rôzne cieľové skupiny (úradníci, mimovládne organizácie, učitelia). Pracovala pre veľké medzinárodné organizácie (NATO, OBSE, UNDP), kde spoluvytvárala a konzultovala vzdelávacie programy. Na Slovensku pracovala pre viaceré mimovládne organizácie ako lektorka a trénerka, učila na Trnavskej univerzite a Univerzite Komenského. Je autorkou viac ako 40 publikácií na vyššie uvedené témy.
ÚVOD
1. Demokracia
1. Výhody a nevýhody demokracie
2. Kto môže zastávať funkciu
3. Demokratická škola
2. Tolerancia a otvorená spoločnosť
1. Iná kultúra – iné videnie sveta?
2.Tolerancia a netolerancia
3. Otvorená spoločnosť
3. Vlastenectvo
1. Na čo sme hrdí
2. Osobnosti Slovenska
4. Sloboda a zodpovednosť
1. Ľudská dôstojnosť ako zdroj práv
2. Sloboda jednotlivca a jej hranice
3. Väčšina a menšiny
4. Držitelia práv a nositelia povinností
5. Dialóg a kultúrna diskusia
1. Dialóg, konštruktívna a nekonštruktívna diskusia
2. Ako argumentovať?
6. Riešenie konfliktov v spoločnosti
1. Zdroje a možnosti riešenia konfliktov
2. Ako riešime konflikt v prípade iných hodnôt, iných potrieb?
3. Kedy je možné použiť násilie?
7. Obrana voči manipulácii a konšpiratívnemu mysleniu
1. Ako rozpoznať falošnú správu médiách
2. Hoaxy a manipulácia
3. Komunikačná obrana a sociálne siete
8. Extrémizmus a radikalizácia mládeže
1. Kde v spoločnosti vzniká napätie?
2. Čo je extrémizmus, čo nie?
3. Ako sa mladí ľudia stávajú extrémistami?
9. Nacizmus a neonacizmus
1. Príčiny úspechu nacizmu v Nemecku
2. Nacizmus ako náboženstvo
3. Dva paralelné svety
4. Aký (ne)bol Slovenský štát
10. Komunizmus
1. Zločiny komunizmu
2. Dve tváre komunistickej totality na Slovensku
3. Reálny socializmus s humorom
11. Dobrovoľná skromnosť
1. Ako nás pohlcujú veci?
2. Chlieb náš každodenný
12. Migranti a utečenci
1. Migrácia a utečenectvo vo svete a na Slovensku
2. Problémy, s ktorými sa stretávajú utečenci aj cieľové krajiny
3. Čo prežívajú utečenci?