Čo je za Druckerovým dynamickým nákupným systémom?
Pod rúškom verejných debát o financovaní súkromných škôl minister Drucker celkom v tichosti odpálil bombu – návrat k centralizovanému nákupu učebníc.
Kým ministerstvo hovorí o dynamickom nákupnom systéme (DNS) ako o jednom z najtransparentnejších nástrojov verejného obstarávania, učitelia už teraz pochybujú, či budú mať v septembri z čoho učiť. Obávajú sa, aby zase neboli nútení objednávať učebnice, ktoré vlastne ani nechcú tak, ako si to pamätáme pred rokom 2020, keď sklady boli plné kníh, z ktorých ani neučili. Na kolene si vyrábali vlastne materiály, alebo uprosili rodičov, aby prispeli na pracovné zošity, ktoré oni považovali za dobré ako zdroj učenia.
Druhá skupina: Rodičia. Tým ešte celkom nedošlo, o čo tu vlastne ide. Túto skupinu reťazca vcelku povrchne informuje televízne spravodajstvo, ktoré však nemá priestor ísť do hĺbky a tak rodičom zrejme až v septembri dôjde dôsledok tohto Druckerovho rozhodnutia, keď školy budú vo veľkom vyberať peniaze na učebnice, z ktorých chcú učiť učitelia, nie ktoré im nariadili úradníci.
A vydavatelia učebníc? Presne o ich pohľade na problém návratu centralizovaného nákupu učebníc bude tento článok.
Vydavatelia to tušili, nik nepočúval
Najväčší komunitný portál www.skolskyportal.sk už v septembri 2025 upozornil, že je tu hrozba na opätovné uzatvorenie učebnicového trhu. Stalo sa tak po tom, ako bol online zverejnený nový školský zákon. V ňom sa na poslednú chvíľu pred druhým čítaním objavil aj celkom nový paragraf 13aa, v ktorom sa po prvýkrát spomína knižnica edukačných publikácií, prevádzkovaná Ministerstvom školstva Slovenskej republiky. Po prvýkrát sa počíta s tým, že ministerstvo bude poskytovať finančné prostriedky na vznik edukačných publikácií, bude ich tlačiť, ...a dokonca, že vlastníkom elektronickej verzie edukačnej publikácie v knižnici edukačných publikácií je Slovenská republika, jej správcom je ministerstvo školstva!
Čítajte článok: Hrozí nám zatvorenie učebnicového trhu? TU
„Nás ako vydavateľa edukačných publikácií znepokojuje najmä Bod 2 paragrafu 13aa, v ktorom stojí, že: „Nositeľ autorských práv k edukačnej publikácii s certifikátom, na ktorej vytvorenie ministerstvo školstva poskytlo finančné prostriedky, udelí súhlas na sprístupnenie jej elektronickej verzie v knižnici edukačných publikácií vrátane tých, ktoré sú vydané v jazyku národnostnej menšiny“, hovorí Mgr. Mira Bianchi Schrimpelová, konateľka odborného nakladateľstva Dr. Josef RAABE Slovensko.
„Vyjadrujeme veľké znepokojenie nad tým, ak si touto vsuvkou v návrhu zákona ministerstvo školstva takto celkom nenápadne pripravuje pôdu na opätovné uzatvorenie učebnicového trhu na Slovensku tak, ako sme to poznali do roku 2020, kedy si učebnice nemohli objednávať u vydavateľov samotné školy podľa vlastného výberu, ale vznik aj nákup edukačných publikácií riadilo ministerstvo,“ vyjadrila ešte v septembri 2025 svoje obavy Mira Bianchi Schrimpelová.
„Ak by MŠVVaM SR zabezpečovalo tlač, pravdepodobne by sa zameralo len na určitý, limitovaný okruh "svojich" titulov. Školy, ktoré dnes majú možnosť vyberať si z ponuky desiatok vydavateľstiev, by mohli byť nepriamo tlačené k odberu centrálne vytlačených učebníc, čo obmedzuje ich slobodu voľby,“ predikovala tiež Mira Bianchi Schrimpelová.
Nezabúdajme na to, že súkromné vydavateľstvá investujú do nových, inovatívnych titulov a autorských tímov nemalé prostriedky. Ak štát prevezme (hoci len čiastočne) kontrolu nad reťazcom výroby, znižuje sa návratnosť investícií pre súkromný sektor. To ho demotivuje tvoriť nové, kvalitné a moderné obsahy, a tým v konečnom dôsledku trpí kvalita vzdelávania. „Riziko korupcie a netransparentnosti je v tomto prípade obrovské. Ministerstvom finančne podporovaný vznik učebníc a ich následná tlač zvyšuje riziko netransparentného prideľovania zákaziek, korupcie a zneužívania verejných zdrojov,“ hovorí Mira Bianchi Schrimpelová.
Zákon prešiel, obavy sa naplnili
Netrvalo ani tri mesiace a Druckerove ministerstvo vydalo 10. decembra 2025 tlačovú správu s populistickým názvom „Školy dostanú najmodernejšie učebnice“. Nechýbajú v nej ubezpečenia, že školy si budú môcť vybrať, že výber zostáva plne v rukách učiteľov, že štát preberie na seba celý proces nákupu a administratívy... Že jediným kritériom na výber učebnice bude jej cena! Zaujímavé, že tlačovka sa nekonala... Ešte stále sa vám to zdá v poriadku?
Čítajte článok: Ministerstvo školstva mení spôsob nákupu učebníc
Vydavatelia sa spájajú a konajú
Niekde v tomto období už prebiehajú intenzívne rozhovory medzi vydavateľmi aj individuálne stretnutia na ministerstve. Dovtedy konkurenti si sadajú za spoločný stôl. Cieľ je jasný: Brániť kvalitu učebníc pred diktátom najnižšej ceny! A výsledok?
Pod záštitou Združenia vydavateľstiev a kníhkupectiev Slovenska (ZVKS), ktorá ako dobrovoľná organizácia zastupuje záujmy svojich členov a ochraňuje ich obchodné podnikanie, vzniká Platforma vydavateľov edukačných publikácií. Desať subjektov, ktorí si delia učebnicový trh na Slovensku formuluje tzv. Deklaráciu pre moderné a efektívne školstvo – ako reakciu na novú učebnicovú politiku ministra Druckera.
Médiá sa zobúdzajú, keď už nielen vydavatelia, ale aj učitelia, odborové organizácie a analytici upozorňujú na problematické miesta po zavedení dynamického nákupného systému učebníc. „Ministerstvo potrebuje rýchlo minúť peniaze,“ zhodnotil Viktor Križo situáciu pre denník N.
„Kým oficiálna komunikácia hovorí o efektivite a odbremenení škôl, podmienky tendra podľa Križa skôr naznačujú návrat k centrálnemu riadeniu, extrémne finančné riziko prenesené na dodávateľov a hrozbu, že sa nakúpia státisíce kníh, ktoré nemusia byť aktuálne v čase, keď kurikulárna reforma naplno nabehne,“ píše sa v článku Martina Zdúta.
Čítajte článok: Štát nakupuje učebnice za 20 miliónov. Jediným kritériom je cena, od záujemcov ani nepýta referencie
Pozor na duševné vlastníctvo!
Ministerstvo plánuje využiť dynamický nákupný systém, bežne určený na spotrebný tovar typ papier či tonery, na nákup učebníc – autorských diel, pričom jediným rozhodujúcim faktorom pri výbere dodávateľa bude najnižšia cena. Z pohľadu vydavateľov, ktorí sú tvorcami a garantmi pedagogického obsahu, je DNS systémovo nevhodný nástroj na nákup učebníc, pretože stavia učebnice na úroveň ľahko zameniteľnej komodity, a nie autorského a didaktického diela.
V rámci DNS totiž ministerstvo požaduje, aby vydavatelia poskytli digitálne formáty učebníc. Kritika ohľadom ochrany autorských práv nenechala na seba dlho čakať a vydavatelia naozaj nie sú ochotní poskytnúť svoje diela v elektronickej podobe – bez kompenzácie či záruk, zato pod vyhrážkou, že kto ich neposkytne, jeho tituly nebudú zaradené do tzv. ministerského zoznamu!
Prinajmenšom neférové sú aj ďalšie podmienky fungovania vydavateľov v rámci NDS, kedy je v obstarávaní učebníc opakovane zvýhodňovaná pozícia štátu zastúpená ministerstvom školstva a naopak – následky pre vydavateľov učebníc môžu byť až likvidačné.
Ohrozený partnerský vzťah vydavateľ – škola
Hlavný problém dynamického nákupného systému pre vydavateľov a pre školy je predovšetkým v narušení priameho, partnerského vzťahu medzi vydavateľstvom a konkrétnou školou. Tento vzťah je pritom kľúčový pre skutočnú kvalitu výučby, pretože vydavatelia v ňom poskytujú:
1. Metodickú podporu: Priamy kontakt umožňuje systematické školenia, webináre, odborné konzultácie a cielené budovanie komunity používateľov. Anonymizácia objednávok cez DNS znemožňuje efektívne smerovanie tejto podpory.
2. Konzultácie a pilotovanie: Učebnice sú pedagogický nástroj. Učitelia ich potrebujú vybrať na základe bezplatných vzoriek, ukážok a osobnej konzultácie s odbornými zástupcami. DNS redukuje výber na „zoznam položiek“ a oslabuje motiváciu vydavateľov investovať do týchto nefinančných služieb.
3. Flexibilné riešenie problémov: Pri priamom vzťahu sú reklamácie, výmeny chybne vytlačených kusov alebo urgentné doobjednávky vyriešené operatívne v priebehu dní. Vstup centrálneho obstarávateľa a DNS vytvára viacstupňový reťazec zodpovednosti, ktorý predlžuje lehoty a spôsobuje, že žiaci budú dlhšie bez plnohodnotných materiálov.
Závislosť na najnižšej cene pri autorskom diele v konečnom dôsledku ohrozuje dlhodobú stabilitu a kvalitu celého učebnicového trhu a nepriamo znižuje pedagogický efekt vo výučbe. Vydavatelia, ktorí sa za tých pár slobodných rokov naučili ponúkať rôznorodé (alternatívne, inovatívne, konzervatívne a iné) učebnice, ich už ponúkať nebudú – lebo nesplnia kritérium ceny. Jednoducho postupom času nebude na výber a opäť sa na Slovensku dostaneme do situácie nedostatku a zlej kvality.
„Naša profesijná česť nám nedovolí predávať učiteľom tovar, ktorý bol ochudobnený len kvôli formálnej snahe o najnižšiu cenu. Ministerstvom navrhovaný systém DNS s kritériom najnižšej ceny je fackou každému autorovi, ilustrátorovi a metodikovi, ktorý strávil mesiace budovaním kvalitného obsahu. Prikazuje nám: Buďte lacní, nie kvalitní. Toto nemôžeme akceptovať!,“ hovorí Mira Bianchi Schrimpelová.
Pokračovanie témy nabudúce