Prírodoveda

Prírodoveda

PRÍRODOVEDA | doc. PaedDr. Kristína Žoldošová, PhD.

EXPOLEDU

 

Trnavská univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta, Katedra školskej pedagogiky

Vyštudovala učiteľstvo pre druhý stupeň základných škôl na PdF TU v Trnave so špecializáciou prírodopis – chémia. Je spoluzakladateľkou Terénneho pracoviska prírodovedného vzdelávania TU v Modre – Harmónii. Hlavnou oblasťou, ktorej sa v súčasnosti venuje, je problematika rozvoja prírodovednej gramotnosti od predprimárneho po primárne vzdelávanie, a to najmä v oblasti rozvoja kognitívnych schopností potrebných pri tvorbe vedeckého systému poznatkov. Aktuálne sa venuje rozpracovávaniu výskumne ladenej koncepcie prírodovedného vzdelávania (IBSE – Inquiry Based Science Education) v podmienkach slovenského edukačného systému.

 

SEMINÁRE:
 

1. seminár: Prírodovedná gramotnosť ako nástroj pre rozvoj racionálneho premýšľania

V čom učebnice prírodovedy neustále nerešpektujú Štátny vzdelávací program?

Podľa aktuálne platného Štátneho vzdelávacieho programu je hlavným cieľom primárneho prírodovedného vzdelávania rozvoj prírodovednej gramotnosti, čo znamená nielen rozvoj prírodovedného poznania, ale aj procesu prírodovedného poznávania (tvorby vedeckých poznatkov) a taktiež rozvoj predstavy o vede a vedeckom skúmaní. Z uvedeného vyplýva, že je dôležité vo vzdelávacích prístupoch zdôrazniť dôležitosť rozvoja kompetencie samostatne skúmať okolitý svet, dôverovať svojmu poznávaniu a konfrontovať svoje vysvetlenia prostredníctvom jednoduchej racionálnej argumentácie. Vzdelávanie by malo byť realizované tak, aby sa každé dieťa (bez ohľadu na jeho prioritnú profiláciu, či kariérne ambície) cítilo kompetentné uspokojovať svoju potrebu po poznaní prírody a to tak, aby vnímalo prírodné vedy ako zaujímavú oblasť ľudského snaženia a potenciálne zvažovalo aj ďalšie štúdium v tomto smere.

Je dôležité upozorniť, že aj napriek tomu, že vzdelávacie štandardy predmetu prírodoveda očakávajú kompaktný rozvoj prírodovednej gramotnosti, žiaľ, učebnice, ktoré boli vydané v poreformnom období úspešne ignorujú charakteristiku a ciele predmetu prírodoveda a tak v princípe nedokážu viesť k očakávaným efektom reformného kurikula v oblasti prírodovedného vzdelávania. Podceňovanie rozvoja prírodovednej gramotnosti ako celku na prvom stupni ZŠ vedie k nedostatočnej pripravenosti žiakov na rozvoj prírodovedného poznávania a poznania na 2. stupni ZŠ a následne k neustálemu poklesu úrovne prírodovednej gramotnosti našich žiakov.

Workshop má snahu prostredníctvom praktických úloh a príkladov účastníkom objasniť, v čom spočíva skutočná zmena v realizácii primárneho prírodovedného vzdelávania, ktorú národné kurikulum očakáva.

  • Košice: 6. marec 2018 o 9:00 - >> CHCEM SA PRIHLÁSIŤ <<
  • Banská Bystrica: apríl 2018 - prihlasovanie bude spustené po ukončení predchádzajúceho termínu seminára
  • Bratislava: máj 2018 - prihlasovanie bude spustené po ukončení predchádzajúceho termínu seminára

 

2. seminár: Rozvoj spôsobilostí vedeckej práce v primárnom prírodovednom vzdelávaní

Dnes už vedieť nestačí, prírodovedné poznanie nie je nemenné.

Najviac zanedbávaným prvkom rozvoja prírodovednej gramotnosti na 1. stupni ZŠ je rozvoj spôsobilosti vedeckej práce. Prírodné vedy sú charakteristické nielen postupne sa vyvíjajúcim poznaním prírody, ale aj tým, aké poznávacie postupy sa pri skúmaní prírody uplatňujú. Ide o veľmi prirodzený spôsob poznávania vystavaný na racionálnom usudzovaní, keďže výsledkom má byť funkčná predstava o tom, ako sa predmety, situácie, javy správajú a menia. Od tohto poznania závisí celková existencia človeka v prírode.

Spôsobilosť vedeckej práce je možné rozvíjať už od útleho veku a pre každý stupeň vzdelávania má svoje špecifiká, ktoré rešpektujú aktuálnu kognitívnu úroveň žiaka. Cieľom workshopu bude na praktických príkladoch a aktivitách vysvetliť, v čom spočíva rozvoj spôsobilosti vedeckej práce u detí mladšieho školského veku. Zároveň bude vytvárané prepojenie so Štátnym vzdelávacím programom, najmä s prvkami, ktoré rozvoj spôsobilosti vedeckej práce priamo vyžadujú.

Druhým závažným problémom, ktorý máme snahu riešiť, je rovnako zanedbávaný rozvoj predstavy o vede, vedeckom skúmaní a rozvoj špecifických prírodovedných postojov. Ide o prvky rozvoja prírodovednej gramotnosti, ktoré nie sú merateľné, avšak vytvárajú nevyhnutnú predispozíciu pre skutočne funkčný rozvoj prírodovednej gramotnosti. Workshop má preto snahu objasniť prostredníctvom praktických príkladov to, aké podmienky je potrebné v triede vytvoriť, aby sa rozvíjali skutočne a funkčne všetky zložky prírodovednej gramotnosti.

  • Košice: september 2018 - prihlasovanie bude spustené po ukončení predchádzajúceho termínu seminára
  • Banská Bystrica: október 2018 - prihlasovanie bude spustené po ukončení predchádzajúceho termínu seminára
  • Bratislava: november 2018 - prihlasovanie bude spustené po ukončení predchádzajúceho termínu seminára
Táto stránka používa cookies. Viac info

Prihlásenie